poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Bueno Beauty/Commercial i co nieco o świetle blisko-daleko (Light Falloff).

Dla porównania z ostatnim wpisem gdzie Canonem 550D robiłem sesję beauty, postanowiłem pokazać podobną sesję robioną 5DmkII

Po raz drugi pracowaliśmy z genialną Ewą Staniszewską, modelką i świetną makijażystką.
Tym razem pomysłem było wykonanie sesji zegarkowej mojej mini kolekcji.



 

Podporą sesji byl Canon 5D z obiektywem 85mm
Za główne światło odpowiadał daleko odstawiony softbox - okta oraz kontry

Należy zwrócić uwagę że twarde światło a daleko odstawiony softbox to dwa zupełnie różne efekty.
W dużym uproszczeniu odsuwając źródło światła od obiektu staje się ono światłem twardszym jednakże ciągle jest to opis niepełny. Światło takie faktycznie wyrysowuje ostrzejsze cienie jednak w takim wypadku dochodzi coś co nazywamy "light-falloff" czyli to jak szybko światło zamienia się w cień i w jaki sposób (gradient).

Najbardziej ogólnie: im źródło światła dalej od obiektu tym przejście światło-cień ma bardziej jednolitą i gładką formę.

Bardziej obrazowo: jeżeli źródło światła umieścimy blisko obieku i ekspozycję ustawimy na +/- 0Ev korekty (czyli ekspozycja poprawna) to tło będące za obiektem będzie niedoświetlone o, załóżmy, -3EV.
Teraz jeżeli damy  daleko umieszczony np softbox mający relatywnie taką samą wielkość (jest tyle większy ile dalej) to zachowamy wybraną przez nas twardość światła ale zmieni się jego "light-falloff" mianowicie:
jeżeli ten sam obiekt co wcześniej znów naświetlimy na +/- 0EV korekty to tym razem tło bedzie niedoświetlone o -2/3ev.

Dzięki temu można rozgraniczyć duży softbox daleko dający twarde światło z długim light-falloff od twardego swiatła (BD lub czasza) blisko z krótkim light-falloff jako dwa źródła światłą dające zupełnie różne efekty.

Zachęcam do własnego eksperymentowania.

Pozdrawiam
E.





czwartek, 15 sierpnia 2013

Beauty z Angie i Canon 550D

Ostatnio zaliczyłem awarie swojej 5tki. Zagięła się nóżka w gnieździe kart pamięci.
Musiałem wiec pracować na zapasie czyli 550D.
Jak wygląda beauty robione tym korpusem, moim zdaniem całkiem przyzwoicie.

Z Angie pracuje już od kilku lat, właściwie jej przygoda z fotografia zaczęła sie w moim studiu  kilka lat temu. Obecnie Angelika działa już w agencji PKMK i naprawdę świetnie jej idzie.
Tym razem postanowiliśmy zrobić sesje typu Beauty-Advertisement czyli klasycznie reklamową.
Przedmiotem sesji byla bizuteria od AnnDzi https://www.facebook.com/bizuteriaodAnnDzi?fref=ts
Malowała Zima czyli: https://www.facebook.com/mz.zima.radom?fref=ts a czesał profesjonalny zakład fryzjerski Glamour: https://www.facebook.com/GlamourSalonFryzjerski?fref=ts

Jak to wyszło:

 


 


Angie jest świetnie pozującą modelką, niezwykle panującą i pracującą mimika twarzy.
Tylko dzieki temu zdecydowałem sie na tak trudną sesje, gdyż bez tego zdjęcia nie miały by w ogóle "mocy".

Co do aparatu to przede wszystkim dziwnie się przesiada na mniejszą matrycę,druga sprawa to wizjer, przy manualnych szkłach jest zdecydowanie za mały i za ciemny.
Mniejszą dynamikę tonalną widać także przy retuszu.
Z drugiej jednak strony korpus ten bardzo dobrze dał sobie radę przy tej sesji i nie tylko tej (następne już niedługo), dając obrazek wystarczająco ostry i z zapasem na pewien retusz (acz zdecydowanie mniejszy niż przy 5DmkII)
Moja subiektywna ocena korpusu w porównaniu do 5tki

Plusy:
- zadowalająca jakość obrazka
- dynamika pozwalająca na pewne manipulacje Rawami
- dobrze trzymająca bateria
- bdb niskie ISO
- cena

Minusy:
- jednak nie ta plastyka co FF
- z 85mm 1.4 nie wygodnie się trzyma (za mały korpus)
- za ciemny i za mały wizjer
- dziwne kolory w stosunku do 5DmkII

Udało mi sie go kupić za nieco ponad 1000zł z założeniem że będzie to główny korpus do filmowania.
W momencie kiedy padł główny korpus, 550tka sprawdziła się jako zapas wiec mogę śmiało polecić go początkującym jak i zaawansowanym fotografom ukierunkowanym na taką fotografię jak moja.
Na chwilę obecną pracowałem tylko na jednym fajniejszym korpusem Canon-a z półki entry level,
mianowicie 50D który (do spółki z 40D) można obecnie śmiało polecać jako nawet główny korpus jeżeli ktoś nie potrzebuje trybu filmowania. Jeżeli tak to śmiało 550D. Jak widać daje radę.

*Uzupełnienie*
50D obecnie kosztuje około 2000zł za tą cenę można szukać już 1DmkII (miałem i polecam)
z tym ze migawka  tym modelu przewidziana jest 200tyś zdjęć i awaria poniżej tego jest naprawiana bezpłatnie ale dotyczy to tylko pierwszej migawki. Piszę to z własnego doświadczenia gdyż dokonałem takiej naprawy przy 77tyś.

Pozdrawiam czytelników
E.